A működés javítását, többféle nézetben is érdemes megvizsgálni, hogy minél hatékonyabb kezelési sorrendet alakítsunk ki.
A működés javítását, inkább a rendszerek működésének fejlesztésével, vagy dolgozók munkavégzésének és készségeinek megváltoztatásával érdemes kezdeni?
Itt az a szabály, hogy hacsak nincs kirívó munkavállalói probléma, akkor először a rendszer működési módján javítunk és utána avatkozunk be a dolgozók munkavállalói életébe.
Ez akkor történhet párhuzamosan, ha az összes összefüggést és következményt ismerjük, olyan sorrendre vonatkozó döntéseket tudunk hozni, hogy a különböző beavatkozásoknak minél kisebb káros hatása legyen.
Pl. Ha fejleszteni kell a rendszert, s közben a dolgozók munkavégzésébe annyira beavatkozunk, hogy ez miatt valaki elmegy, aki jobb lenne ha maradna, akkor megakad a fejlesztés, mert nem lesz kivel elvégeztetni a változtatásokat.
Persze lehet, hogy valakit nem érdemes ott tartani, de jobb lenne, ha kontrollált és tervezett módon történne a távozása.
Sokszor szidnak a vezetők gyengébb teljesítményű embereket, de amikor saját döntésükből váratlanul felmondanak, akkor a feladatok átvétele és a helyettesítésük okoz némi riadalmat, zűrzavart.
Ha nincsenek akkut működési problémák, de van amivel érdemes lenne azelőtt foglalkozni, mielőtt valamilyen rendszer szintű megoldásba kezdenénk, akkor érdemes ezzel kezdeni:
Működési problémák megszüntetése
A rendszerszintű fejlesztésnél, jobb ha minél kevesebb problémát kell menet közben kezelni, mert az nagyon lelassítja a haladást.
Ez főleg akkor kockázatos, ha külső szakértői segítség nélkül akarnak rendszerszintű fejlesztéseket végezni, meglévő működési problémák mellett.
Tanácsadási folyamatban ez történhet párhuzamosan, ha van elegendő erőforrás és idő, mert megvan a rutin arra, hogy menet közben fejlesztési üzemmódot váltsunk.
Ha nem kell problémák megszüntetésével foglalkozni, akkor lehet rendszerszintű fejlesztést végezni.
A rendszerszintű fejlesztés leggyakoribb szintjei
3.1, folyamat szintű – ezt mindig kell végezni a magasabb szintű fejlesztéseken belül, külön akkor érdemes választani, ha a konkrét folyamatok javítása elegendő a működés jobbá tételéhez
3.2, munkakör szintű – ezt akkor érdemes választani, ha vagy nincs megfelelő tudás a magasabb szintű fejlesztésekhez, vagy konkrét munkakörök fejlesztésével érdemi javulás érhető el – Munkakör fejlesztés
3.3, részleg, vagy csoport szintű – ezt akkor érdemes választani, ha a munkakör szintű fejlesztés várhatóan nem lesz elég, mert
A részlegszintű fejlesztés kihívását az adja, hogy az mellett, hogy a “Rendszerépítés alapok” és “Rendszer elemek” általános ismeretén túl, az adott funkcióhoz tartozó speciális szakmai sajátosságokat, a cég egyediségével együtt kell figyelembe venni a beavatkozások során.
3.4, cégszintű – ezt akkor érdemes választani, ha
Mielőtt valaki olyan méretű rendszer fejlesztésébe kezd, mint a részleg vagy cégszintű rendszerek, érdemes megismerkednie a “Rendszerépítés – alapok” tanfolyam tudnivalóival, “Rendszerépítés – rendszerelemek” sajátosságaival.
Funkcionális részlegek működésének fejlesztése, cégre szabva
Cégszintű rendszerek fejlesztése, cégre szabva
Ha biztosra akarsz menni, nem akarsz kísérletezni, időt veszíteni, akkor küldj üzenetet!