Irányválasztás 2 – Élethelyzetek megoldása

Az élethelyzetek alatt azt értem, amikor nem valamilyen probléma megoldása van a fókuszban, hanem stabil működés mellett, van egy nagy hatású, nagy léptékű változás, amit jól kellene megoldani.

1, Cégvezetés egy részének, vagy egészének átadása

Normál keretek között akkor lehet átadni egy céget, ha nincs pénzügyi vészhelyzet, vagy olyan működési probléma, amelyeket jelenleg nem tudtak megoldani.
Nem szerencsés, ha valamilyen probléma csomagtól akarnak megszabadulni a vezetés átadásával.
Az átvétel önmagában is nagy feladat. Ha ez mellett még problémákkal is küzdeni kell, akkor mindkét cél megvalósítására kicsi az esély.

Javaslat: Felkészülés, a cégvezetés átadás – átvételének, sikeres lebonyolításához.

2, Meglévő, stabilan működő vállalkozás fejlesztése

A leggyakoribb mondat, a fejlesztésekkel kapcsolatban: “Ennek már többször nekifutottunk, de egyszer sem sikerült a végére érni.”
Mindegy hogy milyen jellegű fejlesztésre vonatkozik a kijelentés.
Jellemzően az alaptevékenységhez szorosan kapcsolódó fejlesztéseket sikeresebben veszik, de a magasabb szintű, a megszokottól összetettebb, járatlan utakon sikeres túljutás, gyakran többszöri próbálkozással sem teljesül. Beszéltem már olyan vállalkozóval, aki a negyedik próbálkozásra sem találta meg a megfelelő vállalatirányítási szoftvert (ERP). Mindig beletettek rengeteg időt, pénzt és amikor látták, hogy ez sem lesz jó, abbahagyták.

Élenjárnak azok a fejlesztések, amelyeket a vállalkozások nagyobb számban felkapnak. 

  • Legyen CRM, vagy vállalatirányítási (ERP) szoftverünk.
  • A sikeres vállalkozásunkban megkeresett nyereségből, indítsunk új vállalkozást.
  • A meglévő cég nem tud tovább növekedni, indítsunk még egyet, hátha azzal is összejön ennyi bevétel.
  • Szervezzük át a céget, mert 80-100 fős cégméretnél, már nem úgy kellene működni, mint egy 20 fős vállalkozásnak.
  • Állítsunk fel egy olyan részleget, ami eddig nem volt – pl. beszerzés, marketing …
  • Vegyünk fel középvezetőket, mert nem lehet annyi embert irányítani egy személyben, amennyivel most közvetlen kapcsolatban vagyok.
  • Legyen a cégünknek SZMSZ-e, – (Szervezeti és működési szabályzat)

Sokszor már abban elakadnak, hogy nem találják meg a megfelelő embereket.

A fejlesztések akkor lehetnek sikeresek, ha projekt szinten kezelik őket.
Vagyis van terv, felelős, valamint minden körülmény és feltétel adott, vagy biztosítható.

Ilyen fejlesztések lehetnek

  • digitalizálás, hatékonyságnövelés célú, működést támogató szoftverek fejlesztése, bevezetése – ezekre érdemes figyelni, a szoftverfejlesztés és kiválasztás előtt
  • magasabb szintű vevői igények miatt, a működés színvonalának fejlesztése – multinacionális vállalkozásnak szállítás belföldön
  • magasabb technológiai szint bevezetése, gépi automatizálás
  • külföldre történő terjeszkedésre felkészülés

Javaslatok:

3, Meglévő vállalkozás mellett, új vállalkozás indítása

Itt kétféle opció szokott lenni

3.1, Ugyanolyan tevékenység – más földrajzi terület, más színvonalú márka képviselete, más üzlettársak, más üzleti modell (kisker, nagyker) …

A legfontosabb kérdések, amiket egy meglévő vállalkozás mellett, még az új cég elindítása előtt érdemes megválaszolni

  • Te vállalkozóként, milyen szerepeket vállalsz a meglévő és új cégeid életében?
  • A meglévő vállalkozásodat te vezeted, vagy van egy megfelelő vezetője?
  • Ki fogja vezetni, a meglévő vállalkozást akkor, amikor a másik vállalkozással kell foglalkozni?
  • Ki fogja elindítani, az új vállalkozást?
  • Ki fogja működtetni később, az új vállalkozást?
  • Van rá megfelelő embered?
  • Hogyan fogod elkülöníteni a különböző vállalkozások és tevékenységek pénzügyeit?

A két leggyakoribb hiba, amit ilyenkor el szoktak követni

  • ha azért alapítanak új céget, mert a meglévő már nem képes tovább növekedni – ha nagyfokú átfedés van a cégek között az erőforrások, főként az emberi erőforrással kapcsolatban, akkor nem csak kapacitás problémák lesznek, hanem a meglévő személyi állománnyal és vezetéssel nem fognak magasabb szintre jutni
  • a vállalkozások között keverik a pénzeket, megfelelő adminisztráció nélkül – kölcsönad egyik a másiknak, a költségeket nem kezelik a helyükön, nem megfelelő árazással történik az egymás közötti elszámolás, … . ennek az a következménye, hogy nincsenek tiszta pénzügyi adatok, nem lehet kontrollálni az eredményességet, hatékonyságot
3.2, Meglévő tevékenység(ek) mellett, új, az eddigiektől eltérő tevékenység indítása

Ebben az jelenti a kockázatot, hogy

  • megosztja a figyelmet, egy jól(?) bejáratott üzlet mellett, nulláról kell elkezdeni valamit
  • megosztja az erőforrásokat – ha nem tervezik meg, hogy mire van szükség és a meglévő tevékenységben használt erőforrásokat kezdik az újnál is használni, akkor vagy hiányozni fognak eszközök a régi helyen, vagy ha emberekről van szó, akkor túlterhelődhetnek, az új tevékenységben nem lesznek olyan jók, stb.
  • egy másik vállalkozás által megtermelt nyereséget, lehet, hogy egy bizonytalan kimenetelű üzletbe fektetik – láttam már pár száz millió Ft-ot így elégetni

Javaslatok:

  • Érdemes az új céget, vagy tevékenységet úgy indítani, mintha ez lenne az első vállalkozás. Új tevékenység, új cég indítása.
  • Projektként kezelni, tervezni, szervezni, delegálni, kontrollálni mindent, ami külön odafigyelést igényel.
  • Növekedési plafon esetén, a meglévő működési rendszer átvizsgálása, továbbfejlesztése.
  • Pénzügyi rendszer továbbfejlesztése, amelyben a cégek és tevékenységek pénzügyi elkülönülése, támogatja a precíz kontrollt és pénzügyileg megalapozott döntéshozatalt.

4. Kezdő vállalkozóként, az első cég indítása, növekedési pályára állítása

Növeld meg a kezdő vállalkozásod várható élettartamát, alapos felkészüléssel, a működési alapok lerakásával és tudatos rendszer építéssel.

Javaslat: ismerd meg a legfontosabb tudnivalókat még azelőtt, mielőtt egy fillért is elköltenél – Új tevékenység, új cég indítása.

 

5. Egyszemélyes vállalkozásból, emberek felvételével, több fős cég építése

Ebben az élethelyzetben, a legnagyobb kihívás az lesz, hogy megváltozik a vállalkozó munkavégzése, ezáltal a munkarendjének nagy része.

  • Egyrészt lesznek olyan menedzseléssel és vezetéssel kapcsolatos teendők, amikhez ha nincs korábbi tapasztalat, akkor nehéz lesz a munkaszervezés, feladat és felelősség delegálás, valamint a kontroll rendszereit kialakítani, utána pedig működtetni.
  • Másrészt, vannak akik nagyon nehezen válnak meg a korábbi szokásaiktól és feladataiktól, ezáltal borítékolható számukra a túlterhelődés.
  • Ha ez még társul azzal, hogy valaki szakmailag erős, de rendszerek kialakításában, menedzselésben, emberek vezetésében tapasztalatlan, akkor inkább szakmai feladatokat akar továbbra is végezni. Viszont a növekedés során, ha a szakmai fókusz miatt elhanyagolja a felsorolt területeket, akkor ez a hozzáállás folyamatos probléma áradatot fog kiváltani.

Javaslatok: 

  • tervezd meg, hogyan fog megváltozni a saját munkarended – mit kell abbahagynod, kevesebbet csinálnod, mi jön hozzá azzal, hogy el kell kezdened, vagy másként kell csinálnod az eddigi munkaszervezést, delegálást, kontrollt, emberekkel foglalkozást
  • nézd meg, hogyan lehet jól kialakítani új munkaköröket és hogyan töltsd be sikeresen – Munkakör fejlesztés
  • vizsgáld át az eddigi folyamatokat, működési rendszereket, melyik részét érinti az új munkakörök kialakítása és új emberek felvétele, hogyan fog megváltozni a mostanihoz képest, mit kell újragondolni – Rendszerépítés