A mérés önmagában még nem biztos, hogy teljesítmény vagy egyéb javító hatással jár, viszont mérés nélkül nem tudjuk, hol, milyen beavatkozásra van szükség, a teljesítmény javítása érdekében.
Azért fontos, mert
De
Az elszigetelt teljesítménymérés és a javításra irányuló intézkedések, önmagukban is lehetnek javító hatásúak, de ennek mértéke eltörpül amellett, mint amikor az összes érintett részt együtt, összefüggésében kezeljük.
Az összefüggéseket kétféleképpen értelmezhetjük
A cég funkcionális részekből épül fel.
A funkcionális részeknek, részlegeknek, egymással együttműködve kellene dolgozniuk.
Hasonló szintűek, nagyon eltérő szereppel, céllal, tevékenységgel.
A részlegek munkakörökből épülnek fel.
A munkakörök szintén eltérő szereppel, céllal, tevékenységgel jellemezhetők.
Ezeken kívül és belül is vannak folyamatok, projektek, és ezeket is kiszolgáló rendszerek.
Az egész, a részeken keresztül érthető meg és beavatkozni is ezeken keresztül lehet.
A cégek fő funkciói hasonlóak, de mégis nagyon egyediek,
ezért nem lehet konzerv KPI-okat használni.
Cégre kell szabni.
Az egyes részek teljesítménye direkt hatással lesz minden, azzal közvetlen kapcsolatban lévő részre.
Pl. A beszerzés a raktárra, pénzügyre, értékesítésre fejthet ki direkt hatást.
Az előzőek alapján, ahhoz, hogy a vállalkozás kulcs teljesítmény mutatóit meg tudjuk határozni, a következő szinteken kell tudnunk KPI-okat meghatározni
Ezek más-más jellegű adatok lesznek.
Ezen kívül, ott vannak a funkcionalitás szempontjából nagyon eltérő szempontok.
A marketingnek biztosan mást kell mérni, mint a HR-nek, …
Mindig konkrét területben kell gondolkodnunk és szem előtt kell tartanunk, az összefüggő területeket is.
Az elhatárolás a KPI-ok meghatározása szempontjából szükséges, a cég szintű teljesítménynövelés szempontjából káros.
Egy gyártással foglalkozó KKV. cég szintű teljesítményét 71%-al javítottuk a következő szezonra.
Ezzel 700 MFt-ról, 1.200 MFt-ra emelkedett az árbevétel.
A nyereség több mint 10x nagyobb lett ezáltal.
Ezt úgy értük el, hogy a cégen belül több helyen, a funkcionális részlegek, munkakörök, folyamatok, cég szintű rendszerek, sőt még egyes dolgozók egyéni teljesítményét is javítottuk.
A módszer nem csak gyártó cégeknél alkalmazható, hanem kereskedő és szolgáltatással foglalkozó vállalkozások, teljesítmény növekedésének kiváltására is alkalmas.
Cégre kell szabni a KPI és egyéb mutatók kialakítását.