Funkciókból szervezeti felépítés

A funkciók befolyásolják, a munkaszervezést és a szervezeti felépítés kialakítását.

A szervezeti felépítésben, lehetőség van a funkcionális részek elkülönítésére.

Egyes szervezeti egységekbe, össze is vonhatnak funkciókat.
Pl. kisebb cégeknél az irodavezetés, pénzügy, HR teendők a Back Office részleghez tartozhatnak.
Ettől függetlenül, ezek lényegesen eltérő tevékenységet takarnak és jelentenek.

A szervezeti funkciók akkor vannak jól ellátva, ha megfelelő a felelősük.

Funkcionális egység, csoport, részleg

Ha bizonyos szervezeti funkciót több ember végez, akár párhuzamosan, akár egymásra épülő lépések formájában, akkor azt érdemes valamilyen részlegként megfogalmazni.

A funkcionális részlegeknek, a bele tartozó munkaköröknek és a munkakört betöltő embereknek a felelőse, a részlegvezető.

Megválaszolandó kérdések
  • A cég, megfelelő működéséhez szükséges funkciók, jól körül vannak írva, el vannak különítve egymástól?
  • A funkcióknak van kijelölt, megfelelő felelősük?
  • A funkcionális részlegek mennyire működnek jól?
  • Amelyik részleg nem éri el a kívánt szintet, az jelenleg okoz szűk keresztmetszetet a működés gördülékenységében, a cég eredményeinek elérésében?
  • A részlegek vezetői, mennyire töltik be megfelelően a szerepüket?
  • Amelyik részlegvezető nem üti meg a kívánt szintet, az milyen következményeket okoz?
    • hibás működést
    • késedelmes teljesítést
    • lehetségesnél alacsonyabb hatékonyságot
    • lehetőségek kiaknázásának elmulasztását
    • működési zavarokat
    • cégvezetői beavatkozást igénylő problémákat
    • munkaerővesztést
    • vevővesztést
    • pénzügyi károkat
  • Van lehetőség, a részleg rendszereinek továbbfejlesztésére?
  • Ezt képes a részlegvezető meghatározni, megtervezni, engedélyezés után kivitelezni, bevezetni?
  • A részlegvezető képes, a saját rendszerépítési, menedzselési és vezetői készségeiben fejlődni?
  • A részlegvezető képes, a részlegébe tartozó dolgozókat fejleszteni?